قوانین و مقررات

سپال، سامانه ی ارائه درگاه پرداخت اینترنتی، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی و شرکت شبکه الترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) می باشد.از این رو کلیه اقدامات غیرقانونی(فروش محصولات غیرقانونی، سایت های شرط بندی و...) از طریق درگاه های ارائه شده توسط سپال، توسط تیم امنیتی کنترل و جلوگیری شده و اطلاعات کاربر به مراجع قانونی ارجاع داده خواهد شد. قوانین بانک مرکزی، قوانین ابلاغی شورای عالی فضای مجازی و کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در هر زمان لازم الاجرا می باشد و با عضویت درسپال، اقرار می نمایید که قوانین و مقررات را مطالعه کرده و با آنها موافقت نموده اید.



1- استفاده از سرويس های سپال در سايت‌هايی که دارای محتوای غیرقانونی، مضر، تهدیدکننده، توهین‌آمیز، زیان‌آور، غیراخلاقی، افترا‌آمیز و مبتذل باشد و همینطور سايتهايی که به نژاد، گروه و یا دسته خاصی از مردم توهین کرده باشند مجاز نمی‌باشد و در صورت مشاهده، شناسه کاربری خاطی مسدود خواهد شد.

2- استفاده از سرویس های سپال در انواع سایت های شرط بندی ممنوع می باشد.

3- استفاده از سرويس های سپال در سايت‌های تبليغات کليکی سرمايه‌گذاری که با عنوان باکس در اينترنت شناخته شده هستند ممنوع می‌باشد. (اين ماده قانونی از تاريخ ۱۴ فرودين ماه، بنابر ماده ۲۱ قوانين جرائم رايانه‌ای (بند ه -۶) ابلاغ شده و حداکثر تا 30 روز بعد از ابلاغ سايت‌های فعال در اين زمينه می‌بايست نسبت به حذف درگاه از سايت‌های خود اقدام کنند)

4- استفاده از سرویس های سپال در سایت هایی که به خرید و فروش غیرقانونی محصولات دارای حق چاپ و نشر(کپی رایت) اقدام می نمایند، ممنوع بوده و در صورت مشاهده و گزارش، حساب کاربری مسدود خواهد شد.

5- استفاده از سرويس های سپال در سايت‌های فروشگاهی که اقدام به فروش فيلم و سريال می‌کنند و در سامانه ساماندهی نيز ثبت نشده‌اند غيرمجاز است و در صورت مشاهده، حساب کاربری خاطی، مسدود خواهد شد.

6- استفاده از سرويس های سپال برای موارد خريد و فروش کالاهای زير مجاز نمی‌باشد:
1 . تمامی موارد منع شده در قانون جرائم رایانه‌ای کشور
2 . کارت‌های بخت‌آزمایی، قمار و شرط‌بندی
3 . موارد عبور از فیلترینگ جمهوری اسلامی ایران(VPN)
4 . هرگونه آموزش هک و نفوذ و دسترسی غیرمجاز
5 . کالاهایی که به نحوی حقوق ناشر را رعایت نمی‌کنند (خلاف قوانین کپی‌رایت)
6 . کالاهایی که به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران نرسیده باشند
7 . سیگار و سایر مواد دخانی
8 . مواد مخدر و روان‌گردان
9 . مشروبات الکلی و نوشیدنی‌های غیرمجاز
10 . انواع سلاح‌های گرم و سرد
11 . کالاهایی که مبادله آن‌ها دارای مقررات و قوانین خاص است
12 . کالاهایی که برای مصرف‌کننده خطر جدی در پی دارد
13 . کالاهایی که مبادله آن‌ها طبق قانون ممنوع است
14 . کالاهایی که مبادله آن‌ها مغایر با آداب اسلامی است
15 . کالاهایی که انجام فعالیت‌های غیرقانونی را به نحوی تشویق یا تسهیل می‌کنند
16 . کالاهای قاچاق

7- اطلاعات کاربران در سپال نزد این شرکت محفوظ بوده و هرگونه جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات شخصی درباره سایر کاربران برای اهداف تجاری از طریق سپال ممنوع است و در صورت مشاهده با کاربر خاطی برخورد خواهد شد.

8- جهت ثبت نام در سپال و استفاده از سرویس ها، احراز هویت کاربر الزامی می باشد.مراحل احراز هویت به ترتیب و به صورت زیر باید طی شود:
1-احراز تلفن همراه
2-احراز آدرس ایمیل
3-تکمیل فرم اطلاعات شخصی(کدملی، تاریخ تولد، آدرس و..)
4-ارسال تصویر کارت ملی کاربر

9- افراد زیر سن قانونی (زیر 18 سال) مجاز به عضویت در سایت سپال و استفاده از خدمات آن نمی‌باشند.

10- استفاده از چند نام کاربری برای یک شخص در سپال ممنوع بوده و در صورت مشاهده موارد تخلف، سایر شناسه‌های کاربری مربوط به شخص خاطی، مسدود خواهد شد.

11- بر طبق سیاست امنیت اطلاعات، سپال متعهد می‌شود که از اطلاعات خصوصی کاربران محافظت کند و این اطلاعات را مخفیانه نزد خود نگه دارد و برای سایر اشخاص فاش نکند. البته به‌استثنای مواردی که به‌موجب قانون مجبور به انجام این کار باشد.

12- کلیه درخواست ها و مکاتبات در سپال، از طریق سیستم تیکت و در سایت انجام می شود و سپال تنها در مواردی مانند اطلاع رسانی ها و... از طریق ایمیل با کاربران در ارتباط خواهد بود.بدیهی است به درخواست‌های ارسالی از طرق دیگر ازجمله ایمیل، تلفن، فکس و... ترتیب اثر نخواهد داد.


13- به سبب جلوگیری از کلاه‌بردای، هر کاربر در سپال امکان واردکردن شماره‌ حساب‌های خود و شماره کارت‌های خود را دارد. کاربران می‌بایست تنها شماره‌ حساب‌هایی که به نام آن‌ها است را وارد کنند و سپال هیچ مسئولیتی در مورد حساب‌ها و کارت‌های متصل با نام افراد دیگر در حساب شخص دیگر نخواهد داشت.

14- هیچ تراکنشی نه به‌ صورت ورودی و نه به‌ صورت خروجی (به‌ جز درگاه‌های آنلاین) از حساب‌ها و کارت‌های دارای نام متفاوت با نام کاربر عضو مورد پذیرش نیست و سپال وجه ورودی را (در صورت انتقال از کارت یا حساب با نام شخصی به‌ جز شخص واردکننده وجه) به‌ حساب مبدأ برگشت خواهد زد.

15- با‌توجه‌ به محدودیت‌ها، مشکلات و اختلالات احتمالی در شبکۀ بانکی و شرایط خاص، ممکن است درخواست واریز وجه در موعد مقرر (رسیدن به زمان واریز به حساب) با تأخیر مواجه شود. سپال عدم بروز اشکال یا قطعی در شبکۀ بانکی را تضمین نمی‌کند. بدین وسیله کاربر موافقت می‌کند که در صورت بروز مشکل، مسئولیتی متوجه سپال نیست.

16- در‌صورتی‌که پرداخت کاربر به‌صورت ناموفق انجام پذیرد (در بازگشت از بانک به سپال یا از سپال به بانک) و مبلغ از حساب کاربر کسر شده باشد، این مبلغ طی ۷۲ ساعت پس از پرداخت ناموفق به حساب پرداخت‌کننده برگشت می‌گردد. در صورت برنگشتن طی ۷۲ ساعت پس از پرداخت، کاربر می‌بایست اطلاعات دقیق پرداخت را از طریق تیکت ارسال کند تا بررسی و پیگیری‌های لازم انجام پذیرد.

17- سایت‌هایی که از سرویس های سپال استفاده می‌کنند، دارای سیاست امنیت اطلاعات و قوانین خاص خود می‌باشند. سپال از کاربران خود می‌خواهد قبل از هرگونه خرید از این وب‌سایت‌ها قوانین و سیاست امنیت اطلاعات آن‌ها را مطالعه نموده و سپس نسبت به خرید اقدام کنند. چراکه در صورت سواستفاده‌های احتمالی، مسئولیتی بر عهده سپال نیست.

18- اگرچه سیاست امنیت اطلاعات سپال بر مبنای جلوگیری از سواستفاده و کلاه‌برداری تدوین‌شده است و فعالیت سایر کاربران بر این مبنا ارزیابی می‌شود، اما سپال هیچ مسئولیتی در قبال کلاه‌برداری‌های انجام‌شده، توسط کاربران ندارد. چنانچه موردی در این مبنا به سپال گزارش شود (به‌طور مثال انتقال وجه به فروشنده و عدم تحویل کالا از سوی فروشنده) و در صورتی که بعد از انجام گفتگو اختلاف میان کاربران مرتفع نگردد امکان پیگیری از طریق مراجع قانونی برای طرفین وجود دارد و در صورت درخواست مراجع ذیصلاح اطلاعات طرفین در اختیار آن‌ها قرار داده خواهد شد.

19- هرگونه سواستفاده از سرویس های سپال و یا استفاده ماشینی از سرویس ها، بدون هماهنگی با این وب‌سایت ممنوع بوده و در صورت مشاهده با کاربر خاطی، برخورد خواهد شد.

20- هرگونه فعاليت تبليغاتی بر عليه سپال ممنوع بوده و در صورت مشاهده حساب کاربر خاطی مسدود خواهد شد. بديهی است سپال در صورت توقيف حساب کاربری موظف به تسويه حساب تراکنش های موجود با کاربر می‌باشد.

21- کاربران سپال می‌بایست هرگونه تغییر تلفن و آدرس خود را از طریق تیکت به اطلاع سایت برسانند. بدیهی است در صورت مشاهده اشکال در آدرس و تلفن، حساب کاربری خاطی مسدود خواهد شد و کلیه ی مسئولیت ها به عهده کاربر می باشد.

22- هیچ کاربری حق واگذاری شناسه کاربری خود به فرد یا شرکت دیگر را ندارد. بدیهی است در صورت تخلف، مسئولیت و عواقب آن بر عهده اطلاعات فرد یا شرکت ثبت‌ شده در سپال است.

23- کاربر سپال که به‌عنوان فروشنده فعالیت می‌کند، موظف است نسبت به ارسال کالا و یا ارائه خدمات فروخته‌ شده از طریق اینترنت رسید اخذ نماید و پایگاه داده جداگانه‌ای جهت نگهداری تأییدیه مشتری، در خصوص کالا یا خدمات تحویل داده‌ شده داشته باشد. بدیهی است که هرگونه مسئولیت در زمینه کیفیت یا کمیت کالای ارائه‌ شده و نیز ارسال آن بر عهده فروشنده است و در صورت اعلام مشتری مبنی بر عدم دریافت کالا، فروشنده موظف به ارائه رسید دریافت شده از سوی مشتری است.

24- فروشنده موظف است شماره رسید دیجیتالی تأیید شده از سوی سپال را به نحوی واضح و آشکار روی سایت خود به خریدار نمایش دهد.

25- هر نوع ضرر و زیانی که به هر نحو از سوی فروشنده به خریدار و یا از سوی خریدار به فروشنده وارد شود می‌بایست مابین آن‌ها برطرف شود و سپال در این بین مسئولیتی نخواهد داشت و در صورت عدم حل مشکل، امکان پیگیری قضایی برای طرفین وجود دارد. همچنین چنانچه ضرر و زیانی از سوی هر یک از طرفین به سپال وارد شود، زیان‌دهنده موظف به جبران خسارت است.

26- سپال می‌تواند در هر زمان که به فعاليت يا اطلاعات هويتی کاربری مشکوک شد، حساب کاربر را توقيف و مدارک هويتی و شناسائی بيشتر را از کاربر درخواست کند. پس از ارسال مدارک درخواست شده و تایید آنها، سپال به آزاد سازی حساب کاربر و اجازه دسترسی به فعاليت در سپال ملزم می‌باشد.

27- کاربران می‌توانند در صورت عدم تمایل به فعالیت، حساب کاربری خود در سپال را بنا به درخواست خود از طریق تیکت، متوقف کنند. سپال حساب کاربری موردنظر را مسدود می‌کند اما از پایگاه داده‌های خود حذف نمی‌کند. این کار به‌منظور نگهداری جزئیات کاربران و تراکنش‌های آن‌ها، انجام می‌شود.

28-سپال اجازه دارد، حساب کاربرانی که خلاف قوانین فوق را اجرا می‌کنند متوقف کرده و تصمیم‌گیری نهائی در مورد حساب و موجودی آن را به‌صراحت به کاربر متخلف اعلام نماید.

29- سپال از کاربران خود می‌خواهد، چنانچه قوانین فوق را قبول دارند نسبت به عضویت در سایت اقدام کنند و چنانچه مایل به ادامه فعالیت نیستند درخواست توقیف شناسه کاربری خود را از طریق بخش تیکت‌ها اعلام نمایند. چنانچه در رابطه با قوانین سایت سؤالی دارید از طریق بخش تماس با ما و یا با شماره تلفن 91306393-021 ارتباط برقرار کنید

30- سپال حق اصلاح و تغییر شروط این توافق‌نامه را چه به‌صورت کلی و چه به‌صورت جزئی دارد. استفادۀ کاربران بعد از اعمال تغییرات، به‌معنی پذیرش همۀ تغییرات است.